Strategiværktøj

NC_strategytool_arch_logo.png

Forskere vurderer, at op mod 90% af alle os menneskers beslutninger bliver foretaget emotionelt. Beslutningerne træffes ofte i vores underbevidsthed i søgen på at få opfyldt 4 grundbehov. Mennesker har behov for struktur/stabilitet men også for forandring, som er modpolen. Man har behov for at være en del af fællesskaber, hvor man kan reflektere sig selv i, men man har i lige så stor grad for uafhængighed/selvstændighed, hvor det er ”jeg’et” der prioriteres og man har en frihed til at være sig selv i tanker og handling. Får man opfyldt sine grundbehov, er man i balance.

Når vi som mennesker ønsker stabilitet og føle sig ”empowered”, så søger vi mod Regent-brands for at hjælpe med dette. Har vi behov for at være modige og opnå nye kompetencer, så søger vi mod Helte-brands. Ønsker vi at blive mere afholdte og attraktive, så søger vi mod Forfører-brands.

Arketypeteorien blev skabt af den Schweiziske psykiater Carl Gustav Jung i 1920’erne og er blevet platformen for stort set alle psykologiske retninger i moderne tid. I 1950’erne begyndte filmproducenterne i Hollywood at integrere arketyperne i deres storytelling og casting af karakterer.

Fællesnævneren for både kunder og medarbejdere er en stærk identifikation med virksomheden og ikke mindst en stærk og relevant meningsdannelse.

Status

50% af medarbejdere i DK ved ikke hvad deres virksomheds strategi og mål er

Insight

I gennemsnit er det under 10% af danske medarbejdere, der kan huske deres virksomheds værdier eller vision